کلاه و قلم

قلمی که از کلاه برآید هیچ وقت از یاد ها نمی رود(به یاد علی وزینی)

کلاه و قلم

قلمی که از کلاه برآید هیچ وقت از یاد ها نمی رود(به یاد علی وزینی)

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

عصر امروز مرزی دارد بین اعتقاد و بی اعتقادی، مرزی که از مو باریک تر است .هر فروی که اعتقاد دارد در همان لحظه می تواند ازمرز اعتقاد گذشته و به سرزمین بی اعتقادی بگذارد.مرز اعتقاد و بی اعتقادی مرز شک و یقین است.امروز ما در شک هستیم که معتقد به باور هایمان باشیم... افرادی به یقین می رسند و سعادتمند می شوند اما افرادی از محوطه شک خارج نمی شوند و عمر را اینگونه به پایان می رسانند.این افراد نه اعتقاد کامل دارند و نه کانل بی اعتقاد اند.یکی به نعل میزنن و یکی هم به میخ...یک روز از روی اعتقاد عمل می کنند اما در همان روز در تایم دیگر کاملا بی اعتقاد می شوند بر این اساس عمل می کنند.این افراد که تعدادشان کم نیست نمیتوانند سعادتمند بشوند...

خدایا مارا ازشک به یقین برسان ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۲۳:۱۹
مسعود وزینی

درس های امام حسین(ع)

ایام اربعین تسلیت باد

امام حسین(ع) شهید شد که به ما درس آزادگی وآزاد مردی بدهد علت این واقعه بزرگ این نبود که ما فقط محزون بشیم و بعدش بدون تفکر به روند گذشتمان ادامه دهیم.این حزن وغمی که با تمام غم های دنیا فرق میکند برای این است که ما وقتی محزون میشیم تفکر کنیم. درس های بزگ عاشورا برای ما چیست.عاشورا نمی خواهد فقط ما را محزون کند عاشورا می خواهد با محزون کردن ما ، ما را به فکر فرو ببرد و مارا با درس آزادگی و آزادمردی آشنا کند.مارا به تنها راه رسیدن به سعادت ، در هر شرایطی آشنا کند .عاشورا شیوه زندگی انسان در این دنیا فانی است.عاشورا حزن و اندوه صرف نیست.لطفا عاشورا اشتباه نگیریم...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۰۹:۵۹
مسعود وزینی

موضوع : بررسی تاثیر حضور داعش بر امنیت سیاسی قدرتهای منطقه خاورمیانه

(با نگاه ویژه به امنیت ایران )

مسعود وزینی

تعریف داعش :

 دولت اسلامی عراق وشام با نام اختصاری داعش یک گروه مسلح سلفی است که از بنیاد گرایی وهابی پیروی می کند. این گروه در سال 2014 خود را دولت اسلامی می نامد.بخش های بزرگی از عراق و شرق سوریه و همچنیین بخش های کوچکی از لیبی و افغانستان و نیجریه بع تصرف خود در می آورد.

بطور اختصار داعش

 اندیشه : سلفی جهادی (تکفیری) را پیشه خود کرده است

هدف : سازمان دهندگان داعش نیز بازگرداندن “خلافت اسلامی و اجرای شریعت” می نامند و

 موقعیت جغر افیایی : عراق و سوریه نیز جولانگاه عملیات داعش است.

امنیت منطقه

خاورمیانه از مهمترین کانون های منازعه و بحران های جهان بوده است .علرقم وجود منابع عظیم نفت وگاز در این منطقه که شریان اصلی صنعت کشور های پیشرفته محسوب می شود ، هیچ منطقه ای به انداز این منطقه در گیر جنگ ها نبوده است.منظور از قدرتها در این تحقیق سه کشور ایران ترکیه وعربستان مورد بررسی قرار میگیرد.

منازعات و چاش های چندین سال گذشته در منطقه خاورمیانه:
جنگ ایران و عراق، اشغال کویت توسط عراق ، حمله نظامی آمریکا به عراق،
تشدید عملیات انتفاضه در فلسطین ، جنگ داخلی در یمن، جنگ داخلی در لبنان،
برخوردهای نظامی بین کشورهای حوزه دریای سرخ ، چالش های اروپا و امریکا
در حوزه خلیج فارس، منازعات ترکیه و سوریه، حمله آمریکا به عراق و سقوط
رژیم صدام حسین، چالش های مربوط به برنامه هسته ای ایران، جنگ بین
اسرائیل و حزب الله لبنان و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و در آخر داعش..و

امنیت واژه ای چند وجهی است و هرکس براساس دسد خودش آن را تعریق میکند .مک سوئینی امنیت را واژه ای لغزنده وبی ثبات می داند.اما   امنیت  «Security»اینگونه می توان تعریف کرد
 
در لغت حالت فراغت از هر گونه تهدید یا حمله و یا آمادگی برای رویارویی با هر تهدید و حمله را گویند.

 در اصطلاح سیاسی و حقوقی به صورت امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت ملی و بین المللی به کار برده می شود(دانشنامه سیاسی، آشوری، داریوش، صفحه 38)

ابعاد امنیتی مورد نظر در تحقیق:

امنیت سیاسی قدرتهای منطقه خاورمیانه و حکومت های مستقر

امنیت اقتصادی قدرتهای منطقه خاورمیانه و حکومت های مستقر

امنیت فرهنگی و اجتماعی قدرتهای منطقه خاورمیانه و حکومت های مستقر

تاثیر حضور داعش بر امنیت سیاسی منطقه خاورمیانه و حکومت های مستقر

1. بعد ژئوپولتیک: تهدید تروریستی اقلیمی جدید

داعش بُعدی تروریستی دارد اما همین‌طور یک قدرت متمرکز است که می‌تواند قلمرو خود را بسط دهد. این گروه رفتاری ژئوپلیتیک دارد و از زمانی که ایجادشده است چالشی ژئوپلیتیک بوده است. داعش در عراق و سوریه نماینده بخشی از مردم سنی عرب است و این گروه سیطره خود را بر برخی از مناطق عرب سنی در عراق تثبیت کرده است.بنابراین یک خطر بزرگ برای قدرتهای منطقه از جمله ایران ، ترکیه و حتی عربستان محسوب می شود.

2.ترکیه  

این کشور بزرگ‌ترین اقتصاد و نیروی نظامی منطقه را داراست؛ و بیش از سایرین نسبت به وقایع سوریه و عراق آسیب‌پذیر است؛ دو کشوری که در جنوب مرزهای ترکیه قرار دارند.

ترکیه ای که روزی  می‌خواست «اسد» برود و یک رژیم طرفدار ترکیه جای آن را بگیرد. امروز درکوهی از  بحران های امنیتی بخصوص بعدزا کودتای نافرجام سپری میکند..

بی‌ثباتی در جنوب ترکیه و ظهور داعش در عراق و سوریه تهدیدات زیادی برای ترکیه در برداشته و خواهد داشت .

مسئله کردها

علرقم تمایل ترکیه به تقسیم قدرت در عراق به این دلیل این‌که شیعیان در بغداد مهم‌ترین فاکتور قدرت اند، ، و با هدف احیای نفوذ سنتی ـ تاریخی آنکارا، مسئله کردها این اجازه را به ترکیه نمی دهد.

مسئله کردها یکی از مسائل مهمی است که همواره پس از چند پاره شدن عثمانی امنیت منطقه خاورمیانه و روابط بسیاری از کشورها و بالاخص چهار کشوری که این قوم در آن سکنی دارند را تحت الشعاع خود قرار داده است. زیرا کردها بعد از تجزیه عثمانی نتوانستند به دولت و کشوری مستقل دست پیدا کنند

مشکل اساسی که پیشرو ترکیه است به او اجازه موضع گیری نسبت به تجزیه عراق را نمی دهد این است که در پی تضعیف دولت مرکزی عراق و واگرایی و استقلال کرد های عراق ، کرد های ترکیه هم خواستار پیوستن هستند که ترکیه را با مشکل اساسی روبرو می کند.

 استرتژی جایگزینی که ترکیه بجای استراتژی بالا اتخاذ کرد حمله به عراق وس.ریه برای مبارزه با داعش بود  که به نظر اکثر تحلیلگران هدف ترکیه از ورود به صف مبارزان داعش، تلاش برای پایان بخشیدن به داستان داعش در منطقه نیست؛ بلکه این کشور با اتخاذ سیاستی مبهم و چندوجهی در پی تضعیف نیروهای رقیب خود به ویژه ایران و حکومت بشار اسد در خاورمیانه است. دومین هدفش در کنترل و مدیریت تحرکات نیروهای نظامی کرد (پ ک ک) در سوریه است.

اقدامات تروریستی در خاک ترکیه :

بعد از ظهور داعش در منطقه و تهدید به اقدامات تروریستی کشور های منطقه از جمله ترکیه در تیررس حملات تروریستی داعش قرار گرفته اند و بعد از بحرانهای امنیتی در ترکیه (کودتا نافرجام) و پاکسازی ارتش که منجر به تضعیف ارتش شد حملات تروریستی تشدید شده  وهموراه آسیب های فراوانی بر امنیت ترکیه وارد کرده وخواهد کرد.

حضور قدرت های بزرگ در منطقه خاورمیانه

با ظهور داعش حضور قدرت های بزرگ در منطقه خاورمیانه تو جیه میشود.قدرتهای بزرگ به بهانه حضور داعش در منطقه ، بصورت پرنگتری وراد منطق می شوند و در آن نقش بازی می کنند.این خود تعدیل کننده قدرتهای منطقه است.همواره قدرتهای بزرگ جهانی در این موارد اجازه نمی دهند که قدرت منطقه ای در آن نقش بازی کند یا اینکه اورا محدود می کنند.ائتلاف ضد داعش درست کاملا نتوانسته اما بگونهای محدود کننده تفکرات رهبران ترکیه جهت احیانی دولت عثمانی بوده است.

عربستان:

عربستان جز کشور هایی است که هم در نطفه شکل گیری داعش دست داشته است و هم در رشد وگشترس داعش نقش اساسی داشته است و حامی اصلی آن محسوب می شده است امااز آنجا سگ حار پاچه صاحبش هم میگیرد.در حال حاضر داعش بر علیع عربستان هم اعلام جهاد کرده است.و این میتواند تهدیدی بر علیه منافع عربستان در منطقه باشد. در تاریخ هم این سابقه دارد : حمله صدام به کویت و...

سعودی ها علی رغم سیاست هایشان در قبال سوریه که زمینه ساز قدرت گیری داعش بوده است، و قاعدتا میبایست حال در جهت منافع آنان باشد اما امروزه از جانب این گروه احساس خطر می کنند.ولید بن طلال، شاهزاده عربستانی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان اظهار کرد: زمانی که آتش جنگ در سوریه شعله ور شد، عربستان، کشورهای عربی و تعداد زیادی از کشورهای جهان شروع به حمایت از گروه هایی کردند که سعی در سقوط نظام سوریه داشتند اما متاسفانه در نتیجه حمایت های آنان داعش متولد شد.

از طرفی ز مینه ی اجتماعی رشد داعش در عربستان از هر حیث مهیاست. هم به لحاظ ایدئولوژی داعش در عربستان هوادارانی دارد و هم به سبب وجود نارضایتی های اجتماعی مردم از حاکمیت، داعش می تواند عربستان را هدف قرار دهد

 داعش و القاعده مقصد بعدی خود را اردن اعلام کرده اند. در تازه ترین تحولات نظامی صورت گرفته در اردن دولت  دستکم 3 هزار نیرو را در قالب شبه نظامیان مرزبان در مرزهای خود با عراق و سوریه با هدف جلوگیری از نفوذ گروه داعش و تروریست های مرتبط با القاعده به خاک آن کشور مستقر می کند. اگر فرض کنیم داعش بتواند بر نیروهای اردن فائق آمده و در این کشور به قدرت لازم برسد عملا مرزهای شمالی عربستان مورد تهدید نظامی این گروه خواهد بود. بدین طریق داعش برای عربستان از یک فرصت به یک چالش جدی مبدل می شود.

 ایران : .

.1. حضور قدرت های بزرگ در منطقه خاورمیانه

منطقه خاورمیانه ( بویژه ایران ) به دلیل دارا بودن ذخایر عظیم انرژی و همچنین به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک آن، همواره مورد توجه کشورهای برتر دنیا بوده و همین امر موجب دخالت این کشورها در خاورمیانه و در پی آن وجود ناامنی همیشگی در منطقه و امنیتی شدن مسائل عادی شده است.مهمترین چالشی که ایران همواره با آن دست و پنجه نرم کرده همین بوده است. اگر خواست قدرتهای بزرگ که همان طرح خاورمیانه بزرگ(تجزیه خاورمیانه) است عملی شود ضمن کاهش قدرت نفوذ ایران در منطقه ، ایران هم با تهدید تجزیه روبرو می شود.

2. مسئله کردها

این قوم که همانند عرب ها و ترک ها  از بزرگ ترین اقوام از نظر جمعیت در منطقه محسوب می شود در میان چهار کشور ترکیه،ایران، عراق و سوریه قرار گرفته است. این موضوع همواره روابط این چهار کشور را همواره تحت تأثیر قرار داده و یک مؤلفه مؤثر امنیتی در منطقه به حساب می آید.

اگر کردهای عراق بتوانند اعلام استقلال کنند کردها ایران خواستار پیوستن به آنها هستند در نتیجه ایران هم مانند ترکیه با تهدید تجزیه روبرو است .

3. حضور گروه های تروریستی:

بارها داعش ایران تهدید به عملیات های انتحاری کرده است که بسیاری هم اقدام به این موضوع کرده است اما با وجود نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی و با عنایت امام زمان هنوز نتوانسته است عمیلیات مخربی در سطح بزرگ در ایران انجام دهد.اما با این وجود هنوز تهدیدی علیه امنیت داخلی ایران هم محسوب می شود.

4. تجزیه عراق و برکناری دولت اسد

ایران یکی از متحدان استراتژیک بغداد و دمشق بوده است و همواره در این دو پایتخت قدرت نفوذ بالایی درار بوده است اما با ظهور داعش وبه تبع آن تضعیف دولت های مرکزی عراق وسوریه اگر منجر به تجزیه عراق وهمچنین کنار رفتن اسد از قدرت شو قدرت نفوذ ایران در منطقه بشدت کاهش می یابد.

5.مسئله اسراییل وتهدید محور مقاومت :

باید اشاره کرد که با تضعیف عراق و سوریه محور مقاومت آسیب جدی دیده است و دچار چالش هایی شده است که در صورت عدم ترمیم آن، در آینده نزدیک ایران با چالش امنیتی جدی روبرو خواهد شد. تهدید اسرائیل با صطلاح سگ حار منطقه جدی تر خواهد شد

6.تهدید امنیت نفت و گاز

از آنجا که ایران جز بزرگترین دارندگان وهمچنین تولید کنندگان نفت وگاز است . وبعد از توافق هسته ای تولید وفروش بیشتر نفت در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت. با وجود داعش امنیت نفت وگاز در خطر جدی قرار دارد.در نتیجه ایران برای ارسال نفت وگاز نیاز به راه های مطمئن دارد که ممکن است پر هزینه باشد.

نتیجه گیری :

داعش در خاورمیانه در پی خیزش‌های تازه در جهان عرب از لایه‌های پنهانی سر برآورد که در واقع در قالب یک تهدید جدی امنیتی و در ظاهری به مراتب خشونت آمیزتر ظاهر شده است. وجود شکاف‌های عمیق قومی ـ مذهبی در خاورمیانه وعمیق ترشدن این شکاف‌ها این خطر را وز به روز بزرگ کرده است که امروزه می توان گفت به مهمترین چالش امنیتی در منطق خاورمیانه تبدیل شده است که همواره این کشورها بخصوص قدرتها را تهدید می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۱۱:۱۶
مسعود وزینی

همدان تیتر یک اخبار جهان

در هفته گذشته به سرعت خبری در جهان تبدیل به تیتریک خبرگزاری ها و تمامی شبکه های جهانی شد، خبر از نشستن هواپیما های روسی در پایگاه نو‍ژه همدان بود. باعث شد همدان تیتر یک اخبار جهان شد.

در همین رابطه وزارت دفاع روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خبر استقرار جنگنده‌ بمب‌افکن‌های خود را در پایگاه سوم شکاری نوژه همدان تایید کرد

این اولین باری است که فضای ایران بر روی جنگنده‌های خارجی گشوده می‌شود. درمورد علت استقرارجنکنده ها دلایل مختلفی از تحلیگران داخلی وبین المللی بیان شد.

تحلیل های داخلی بیشتر متمرکز به قانونی بودن یا نبودن استفاده جنگنده‌های روس از پایگاه شهید نوژه همدان مطرح شد که پیش از آنکه کسی در داخل ایران پاسخ این شبهات را بدهد، بخش فارسی بنگاه سخن‌ پراکنی دولتی بریتانیا به این مدعیات پاسخ داد: «اصل 146 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید "استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌‌های صلح‏ آمیز باشد ممنوع است" اما قانون درباره در اختیار دادن پایگاه نظامی به صورت موقت یا اجاره‌ای یا اجازه استقرار هواپیماهای نظامی خارجی سکوت کرده است.اما  بر اساس اصل 176 قانون اساسی، "بهره‌گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" که از وظایف شورای عالی امنیت ملی شناخته شده است اجازه استقرا جنگنده ها به جهت مقابله با تهدیدات خارجی داده شده است.

حسین دهقان، وزیر دفاع نیز در این خصوص تصریح کرد که «اگر کسی از روی ناآگاهی چنین برداشتی کرده که ما پایگاه نظامی ایران را در اختیار روسیه قرار دادیم و این اقدام‌مان خلاف قانون اساسی بوده،‌ اشتباه برداشت کرده است، چرا که ما هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم.» وی همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که «اقدامی که صورت گرفته، تصمیم نظام و شورای عالی امنیت ملی بوده است.»

لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان نیز در همین خصوص در صحن مجلس تأکید می‌کند: " ایگاه نظامی به روسیه و هیچ کشور دیگری در ایران داده نشد با روسیه در مسائل منطقه همکاری داری اگر رسانه ای به این شکل عنوان کرده تکذیب می‌شود.».

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی همدان، گفت: « آنچه در پایگاه نوژه همدان رخ می‌دهد پرواز هواپیماهای روسیه است و پایگاه هوایی همدان نه پایگاه روسیه شده و نه جنگنده‌ای در پایگاه نوژه مستقر شده است»

وی تأکید کرد: «تنها اقدامی که صورت می‌گیرد این است که هنگام پرواز اجازه داده می‌شود جنگنده‌های روسی برای دریافت سوخت در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و چهارجانبه از این پایگاه استفاده کنند»

اما تحلیل خارجی بیانگر یک همکاری کم سابقه بین ایران و روسیه به جهت مبارزه با داعش خبر می داد. وخبر از یکتحول اساسی در راهبرد روسیه در منطقه می داد.

سی ان ان آمریکا هم طی تحلیلی گزارش داد: «اهمیت بکارگیری پایگاه هوایی همدان تنها به ایران محدود نمی شود؛ بلکه این اولین باری است که روسیه از پایگاه هایی خارج از سوریه علیه داعش وارد عمل می شود. تحلیلگران مسائل سیاسی به خوبی  واقف هستند که این یک تحول راهبردی بزرگ برای مسکو است؛ چرا که جای پای روسیه- همپیمان قوی ایران- را در خاورمیانه محکم تر خواهد کرد.»

روزنامه النشره لبنان در خبری گزارش داد: «روسیه در حالی از ایران به بمباران داعش اقدام کرد ه است که تاکنون و بعد از پیروزی انقلاب، اجازه استقرار بیگانه در پایگاه های هوایی خود را نداده است. ایران با همکاری روسیه از خلأیی که آمریکا در منطقه به‌جاگذاشته استفاده کرد و جایگاه خود را در منطقه از طریق هدف قرار دادن تروریست ها در سوریه تقویت کرد.»

پایگاه صهیونیستی المصدر هم در این رابطه گزارش داد: « بکارگیری پایگاه هوایی همدان توسط روس ها، نشان دهنده افزایش چشمگیر روابط سیاسی روسیه و ایران است که هر دو از همپیمانان دمشق محسوب می‌شوند.» 

 جالب ترین تحلیل از شبکهٔ فارسی زبان وابسته به خاندان سلطنتی انگلیس می باشد که با ارائه تحلیلی در پی اهداف بی بی سی در این گزارش که با تیتر «استفاده روسیه از پایگاه نوژه : آمریکا نقض احتمالی قطعنامه سازمان ملل را بررسی می‌کند» منتشر کرده است، می‌نویسد: «وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که بخش حقوقی این وزارتخانه مشغول ارزیابی این مساله است که آیا روسیه با استفاده از یک پایگاه هوایی ایران برای انجام عملیات نظامی در سوریه قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است یا نه.»

درواقع این اتفاق فصل جدیدی از روابط تهران با مسکو باز می شود که پیام های سنگینی برای قدرتهای جهانی و قدرتهای منطقه ای دارد.این آغاز ورود روسیه بطور جدی در مسئله یمن است که میتواند شطرنج منطقه را بطور کلی تغییر بدهد.اما این بستگی دارد که روسیه مثل قردادهای گذشته بد عهدی نکند ودر هر صورت پایبند به تعهد خود باشد.

مسعود وزینی کارشناس سیاسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۵ ، ۱۵:۳۷
مسعود وزینی


 رفتار خشونت آمیز چرا ؟؟؟؟

رییس جمهور هر ساله در آغاز تحصیلی جدید سوالی تحت عنوان پرسش مهر از دانش آموزان می پرسد امسال دانش آموزان با سوالاتی متفاوت تر از قبل روبرو شدند .سوال اول رییس جمهور این بود که خشونت از کجا نشات می گیرد.به راستی علت ظهور خشونت در جامعه چیست.در پاسخ اولیه به این سوال میتوان اینطور بیان کرد که خشنونت نتیجه اندیشه ای است که از انسان تراوش می شود.ذهن آدمی است که واقعیت بیرونی خود را می یابد.اما اینجا سوالی مهمتر مطرح می شود اندیشه آدمی چگونه شکل می یابد که خود را درقالب رفتار خشونت آمیز نشان می دهد. در حقیقت خشونت محصول اندیشه ای است که سرچشمه آن را میتوان در وقایع بیرون ودرون یک فرد جستجو کرد.در مورد علت خشونت دلایل مختلفی ذکر شده است .دلایل خشونت را بطورکلی به دودسته تقسیم می شود:

در ابتدانظریه روانشناسان هست بیشترین تمرکز آن ها یافتن علت خشونت در درون یک فرد هست. به طور کلی، بر عوامل زیست­شناختی (مثل سطح تستوسترون خون)و عواملی مانند از دست رفتن اعتماد به نفس فرد، احساس بی­عدالتی، فقر، تراکم جمعیت، رفتار افراد و نهادهای مسؤول (مثل پلیس) و ارزش­های فرهنگی در بروز پرخاشگری مؤثر شناخته شده­اند. در زمینه­ی روان­شناسی پرخاشگری دو نظریه­ی اساسی وجود دارد که به آن اشاره می­شود:

بر اساس یکی از این نظریه­ها که به آن نظریه­ی سرخوردگی­ـ پرخاشگری  گفته می­شود، وقتی فرد برای دست­یابی به هدفی تلاش می­کند و عاملی مانع دست­یابی به آن می­شود، غریزه­ی پرخاشگری در فرد بیدار می­شود که خود منجر به رفتار پرخاشگرانه­ی معطوف به آسیب زدن به آن مانع می­شود.

ونظریه ی دیگر برای تبیین پرخاشگری نظریه­ی یادگیری اجتماعی است. برمبنای این نظریه، پرخاشگری مانند همه­ی رفتارهای دیگر از طریق اجتماعی شدن آموخته می­شود. طرف­داران این نظریه بیان می­کنند که گرچه ناکامی می­تواند منجر به رفتار پرخاشگرانه شود، اما همه­ی افرادی که ناکامی را تجربه می­کنند الزاماً پرخاشگری نشان نمی­دهند.

 جامعه شناسان هستند که خشونت را برخاسته از جامعه ای میدانند که انسان درون آن رشد ونمو یافته است.

یک نظریه مهم در جامعه شناسی تحت عنوان «نظریه محرومیت» وجود دارد معتقد اگر جامعه ونهاد های درون جامعه مانع رسدن فرد به هدف شوند فرد یا افراد آن جامعه روی به خشونت می آورند

در نظردیگر جامعه شناسان معتقدند که خشونت برخاسته از جامعه ای که افراد برای انجام امور خود باید روی به خشونت می آورند و اعمال خشونت روش مؤثر برای دست­یابی به اهداف باشد و پرخاشگری جای­گزین روش­های دیگر برای حل مسایل شود، وضعیت به گونه­ای خواهد شد که به جای آن که به خشونت به عنوان یک نقص و کاستی در رفتار فرد نگریسته شود، به عنوان یک مهارت و توانایی در نظر گرفته خواهد شد.

عقیده من این است که خشونت برخاسته از جامعه ای است اعضای آن بر اثر بی اعتقادی به پوچ گرایی می رساند که راهی جز خشونت برای فرار ازاین واقعیت تلخ را نمی یابند در نتیجه افراد جامعه روی به خشونت می آورند. برخلاف بیشتر نظریه ها معتقدم داعش محصول تمدن مدرن است. داعش محصول سنت نیست بلکه داعش از هیمن جامعه به اصطلاح مدرن برخاسته است. بطور کلی خشونت محصول جامعه ای است که اعتقاد را بعنوان اصلی ترین ریشه ی انسان قلع وقمع کرد و بی حیایی و هرزگی را جایگزین اعتقادات کرد. در نتیجه خشونت محصول تمدنی است که آمد ابرو را درست کند چشم را کور کرد.بعد رنسانس غرب به دنبال نوزایی بجهت از بین بردن سلطه خفت بار کلیسا بر آمد اما نتیجه این اقدام باعث شد که اعتقادات مردم بعنوان اساس و چارچوب زندگی فرد از بین برود و انسان غرق در امیال انسانی خود در هوا رها شود.

مسعود وزینی دانشجوی ارشد مطالعات اروپا (کارشناس علوم سیاسی).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۵ ، ۱۵:۳۲
مسعود وزینی
جمعی از دوستان هنرمند علی وزینی در پاسخ به سوال مشترک رویداد۲۴ با محوریت توصیف این خبرنگار جوان، اخلاقش را مهمترین شاخصه آن مرحوم دانستند؛ در ادامه متن کامل پاسخ هنرمندان به این سوال از نظرتان می گذرد:

نیوشا ضیغمی:
علی وزینی را با سایت سینمافا و به واسطه کار میشناختم، بسیار مودب و متعهد بود و با علاقه زیاد کار میکرد و اینکه از سن کم کارش را آغاز کرد، که این امر بسیار قابل احترام بود.

فلور نظری:
علی وزینی .... بله اقای علی وزینی ، اشک مجال گفتگو نمی دهد ... واقعا رفت ؟! علی وزینی پسر جوان باهوش و شریف و محترم و فوق العاده مودب رفت ؟ خدایا  نمی دونم چی بگم  هنوز شُکه ام  ...

یادم میاد اولین بار وقتی باهام تماس گرفتند در مورد یه کار مستند در مورد دیدنی ها و آثار باستانی همدان از ادب و متانتشون خوشم اومد و بی هیچ دلنگرانی با اینکه دستمزدم زیاد نبود ولی کار رو قبول کردم بعد که رفتم  همدان فقط ادب و اصالت  دیدم  جوری که سراسر کار  آرامش داشتم  در عین جدیت  صمیمی و مهربان بودند  ، فقط از خدا می خوام به خانواده عزیزش صبر ، صبر ، صبر  عنایت کنه.
یادش همیشه با ماست

بهاران بنی احمدی:
اقای وزینی همیشه به من لطف داشتند، فکر میکنم با همه هنرمندان همین رفتار را داشتند؛ واقعیتش باورش برام سخته که دیگه با آرامش و ادب همیشگیشون تماس نمیگیرند و دیگر بهاریه از من نمیگیرند.
رفتار و متانت علی وزینی مثال زدنی بود، این را زمانیکه با او همکلام میشدید به واقع حس می کردید.

هنگامه قاضیانی:
علی وزینی بی ادعا، آرام، مهربان و مسئول بود.
آخرین خاطره خوبی که ازش دارم زمانی که من تحریم خبری شده بودم، تو سایت خبریشون سنگ تمام گذاشت برای خبرهای کنسرت بانوان ١٩ دی من در تالار وحدت،  بعدها فهمیدم که چقدر برای خبر کمک کرده 
روحش آرام است چون روح بزرگی داشت که فقط مهر و عشق میورزید به فرهنگ و هنر و ادب و انسانهای اطرافش، بی منت مهر میبخشید.

آناهیتا نعمتی:
من آقای وزینی را از فیلم ال شناختم، جشنواره فجر؛ آرامش و محجوب بودنش زمانی که میخواست مصاحبه کند و یا عکس بگیرد به خوبی در خاطرم است، زمانی که با سینمافا آشنا شدم و اینکه دیدم اونجا هم بی حاشیه خبر رسانی میکند، و آخرین بار هم برای فیلم خواب تلخ حضورش رو به یاد دارم.
روحش شاد

علی برقی:
مهربانی، آرامش و خوش قلبی علی وزینی را همه دیده بودند، او بسیار خاکی و متواضع بود؛ خاطرم هست در جشنواره فجر سال پیش همدیگر را دیدیم و کلی عکس ازم گرفت و منو از گیت رد کرد یه فیلم دیدم دمش گرم .خیلی با محبت بود.روحش شاد و یادش گرامی.
حیف شد که رفت

نعیمه نظام دوست:
علی وزینی انسان شایسته، مودب، آرام و بی نهایت دوستداشتنی بود، متاسفم که همچین انسان با ارزشی رو از دست دادیم؛ یادمه چندسال پیش بود که اولین بار برای مصاحبه با من تماس گرفت و خودش و معرفی کرد، کلی از نوع برخوردش خوشم اومد و قرار مصاحبه رو باهم گذاشتیم ازش خواستم که شماره موبایلش و برام بفرسته که بتونم سیو کنم، چون عادت دارم که برای اعیاد و مناسبتهای مختلف به دوستان خبرنگاری که طی سال زحمت میکشند و یاد ما هستند پیامک تبریک میفرستم و این بود عادت همیشگی ما که گاهی ایشون پیشدستی میکرد و من و شرمنده میکرد و همیشه من و یاد میکرد .

واقعا از خبر فوتش شوکه شدم و نمیخواستم باور کنم، بلافاصله به دوتا شماره ای که ازش داشتم زنگ زدم ولی متاسفانه  خبر واقعیت داشت و کلی گریه کردم چون من طاقت شنیدن خبر مرگ رو ندارم به خصوص که جوون باشه تازه اگه از دوستان و آشنایان باشه که داغونتر میشم.
علی جان وزینی دوست و خبرنگار خوب و مهربونم روح عزیزت شاد و یادت گرامی ،همیشه به یادت هستیم.

گلاره عباسی:
خداوند رحمتشون کنه
جناب وزینی از همکاران و اهالی مطبوعات بودند و بسیار هم دل و همراه و همیشه خوش قلب...

احسان کرمی:
علی بی نهایت مودب بود و اهل هیاهو نبود و آرام کارش را انجام میداد؛ از خاطرم نمی رود اختتامیه جشنواره نوجوان در همدان بی نهایت مهمان نوازی کرد، به خصوص نیمه شبی که ما را به گنجنامه برد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۵ ، ۱۰:۰۸
مسعود وزینی

 صحبت های عوامانه یا نظر سازی

سریعا خبری برروی سایت ها رفت که خبر از پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می داد..

آنچه که برخلاف تمام نظر سنجی ها بود.البته پیشتر ترامپ تمامی نظر سنجی ها را نظر سازی می خواند. در حقیقت پیروزی ترامپ را باید در سخنرانی ها تند و عوامانه او دانست.ترامپ که سالها در تلویزیون مشغول فعلیت بود می دانست چگونه بر افکار عمومی آمریکا تاثیر بگذارد که علرقم سابقه نژاد پرستانه و تبیض جنسیتی و همچنین اینکه ترامپ فقدان تجربه سیاسی بود و با وجود حمایت گسترده دستگاه های دولتی آمریکا از کلینتون ترامپ پیروز میدانی سخت باشد. در مورد علت پیروزی ترامپ دو تحلیل مجزا از هم ارائه میدهم.

تحلیل اول :اولین علتی که به نظر میرسد باید در صحبت های عوامانه وی و احساس خطر در دستکاری انتخابات جستجو کرد.ترامپ در سخنرانی هایش همیشه حامیان کلینتون را مورد هجمه قرار می داد و معتقد بود که «نظامی متغلب» از کلینتون حمایت می کنند که خواستار زمین زدن وی هستند. و هیلاری کلینتون فاسدترین فردی می دانست که تاکنون نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده شده است و او وحامیانش را متهم به نظر سازی میکرد.حتی ترامپ گوگل هم از حملات خود بی نصیب نگذاشت و گوگل را هم متهم به حمایت از خانم کلینتون کرد.در حقیقت ترامپ میلیاردر بعد از سالهای تجربه فعالیت در تلویزیون آموخته بود چگونه می توان بر افکار عمومی به جهت رسیدن به هدف مورد نظر تاثیر گذاشت وحتی آن را تغییر داد.

روشی که وی برای پیروزی در این انتخابات به کار گرفت روش مظلوم نمایی بود.مظلوم نمایی به این معتا که با برانگیختن احساسات بگونه ای خود را اینگونه نشان دهیم که مورد ظلم واقع شدیم باعث می شود که مردم براساس فطرتشان، مظلوم حمایت کنند وشخص ظالم را تقبیح کنند.در واقع کاری که ترامپ برای پیروزی در اتخابات به کار گرفت همین بود.در سخنرانی هایش همیشه خود را مظلوم نشان می داد که نظامی فاسد قصد ندارند وی به قدرت برسد.همین باعث شد که افکار عمومی نسبت به ترامپ حساس شوند و برخلاف حمایت قدرت سیاسی از کلینتون از ترامپی حمایت کنند که اینگونه نشان داده شده بود مورد ظلم فاسدان قرار گرفته است.

تحلیل دوم کاملا متفاوت است و میتوان تحلیل رقیب تحلیل بالا دانست این تحلیل را میتوان در صحبت های ترامپ جستجو کرد که میتوان به آن هم توجه کرد.

ساخت قدرت با حمایت همه جانبه از کلینتون با عث شده بود که از طریق نظر سازی افکار عمومی را بگونه ای سوق بدهد که کلینتون در هرصورت پیروز این میدان است اما در واقعیت چیز دیگری بود.حتی نظر سنجی های که انجام میشد در حالت بدبینانه میتوان استراتژی برای القا پیروزی کلینتون بر ترامپ دانست.در واقع قدرت مستقر به دنبال این بود که بگونه ای القا کند که کلینتون برنده این کارزار است یعنی خواستار شکل دادن اذهان به این گونه بود در صورتی که در عینیت این وجود نداشت.از اول هم ترامپ پیروز میدان بوده اما دولت مستقر که می خواست از هم حزبی خود حمایت کند با دستکاری در نظر سنجی ها اینطور در اذهان مردمان آمریکا و جهان نشان میداد که ترامپ مغلوب و پیروز میدان کلینتون است .

پیروزی ترامپ درای ابعاد گوناگونی است که فقط ما به دو بخش کاملا  متفاوت آن اشاره کردیم.از جمله مسئله ی ایمیل های کلینتون در این اواخر باعث شد که آرا زیادی از کلینتون بریزد.یا میتوان به آراء متخاصم بسیاری از آمریکاییان اشاره کرد که با وجود مخالفت با اندیشه های ترامپ به وی رای خواهند داد، چون هدفشان ایجاد تغییر در جامعه است.یا میتوان به این اشاره کرد که مردم آمریکا کلینتون و خانواده اش را آزموده بودند در نتیجه به دنبال فرد جدیدی با افکار جدید بودند.و ابعاد دیگر که در راین تحلیل کوتاه به همه آنها نمیتوان اشاره کرد..

مسعود وزینی - تحلیل گر مسائل سیاسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۵ ، ۱۱:۴۲
مسعود وزینی
به یاد برادرم ....


علی وزینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۵ ، ۱۱:۱۶
مسعود وزینی