کلاه و قلم

قلمی که از کلاه برآید هیچ وقت از یاد ها نمی رود(به یاد علی وزینی)

کلاه و قلم

قلمی که از کلاه برآید هیچ وقت از یاد ها نمی رود(به یاد علی وزینی)

تحلیلی بر پیروزی ترامپ

جمعه, ۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲ ق.ظ

 صحبت های عوامانه یا نظر سازی

سریعا خبری برروی سایت ها رفت که خبر از پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می داد..

آنچه که برخلاف تمام نظر سنجی ها بود.البته پیشتر ترامپ تمامی نظر سنجی ها را نظر سازی می خواند. در حقیقت پیروزی ترامپ را باید در سخنرانی ها تند و عوامانه او دانست.ترامپ که سالها در تلویزیون مشغول فعلیت بود می دانست چگونه بر افکار عمومی آمریکا تاثیر بگذارد که علرقم سابقه نژاد پرستانه و تبیض جنسیتی و همچنین اینکه ترامپ فقدان تجربه سیاسی بود و با وجود حمایت گسترده دستگاه های دولتی آمریکا از کلینتون ترامپ پیروز میدانی سخت باشد. در مورد علت پیروزی ترامپ دو تحلیل مجزا از هم ارائه میدهم.

تحلیل اول :اولین علتی که به نظر میرسد باید در صحبت های عوامانه وی و احساس خطر در دستکاری انتخابات جستجو کرد.ترامپ در سخنرانی هایش همیشه حامیان کلینتون را مورد هجمه قرار می داد و معتقد بود که «نظامی متغلب» از کلینتون حمایت می کنند که خواستار زمین زدن وی هستند. و هیلاری کلینتون فاسدترین فردی می دانست که تاکنون نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده شده است و او وحامیانش را متهم به نظر سازی میکرد.حتی ترامپ گوگل هم از حملات خود بی نصیب نگذاشت و گوگل را هم متهم به حمایت از خانم کلینتون کرد.در حقیقت ترامپ میلیاردر بعد از سالهای تجربه فعالیت در تلویزیون آموخته بود چگونه می توان بر افکار عمومی به جهت رسیدن به هدف مورد نظر تاثیر گذاشت وحتی آن را تغییر داد.

روشی که وی برای پیروزی در این انتخابات به کار گرفت روش مظلوم نمایی بود.مظلوم نمایی به این معتا که با برانگیختن احساسات بگونه ای خود را اینگونه نشان دهیم که مورد ظلم واقع شدیم باعث می شود که مردم براساس فطرتشان، مظلوم حمایت کنند وشخص ظالم را تقبیح کنند.در واقع کاری که ترامپ برای پیروزی در اتخابات به کار گرفت همین بود.در سخنرانی هایش همیشه خود را مظلوم نشان می داد که نظامی فاسد قصد ندارند وی به قدرت برسد.همین باعث شد که افکار عمومی نسبت به ترامپ حساس شوند و برخلاف حمایت قدرت سیاسی از کلینتون از ترامپی حمایت کنند که اینگونه نشان داده شده بود مورد ظلم فاسدان قرار گرفته است.

تحلیل دوم کاملا متفاوت است و میتوان تحلیل رقیب تحلیل بالا دانست این تحلیل را میتوان در صحبت های ترامپ جستجو کرد که میتوان به آن هم توجه کرد.

ساخت قدرت با حمایت همه جانبه از کلینتون با عث شده بود که از طریق نظر سازی افکار عمومی را بگونه ای سوق بدهد که کلینتون در هرصورت پیروز این میدان است اما در واقعیت چیز دیگری بود.حتی نظر سنجی های که انجام میشد در حالت بدبینانه میتوان استراتژی برای القا پیروزی کلینتون بر ترامپ دانست.در واقع قدرت مستقر به دنبال این بود که بگونه ای القا کند که کلینتون برنده این کارزار است یعنی خواستار شکل دادن اذهان به این گونه بود در صورتی که در عینیت این وجود نداشت.از اول هم ترامپ پیروز میدان بوده اما دولت مستقر که می خواست از هم حزبی خود حمایت کند با دستکاری در نظر سنجی ها اینطور در اذهان مردمان آمریکا و جهان نشان میداد که ترامپ مغلوب و پیروز میدان کلینتون است .

پیروزی ترامپ درای ابعاد گوناگونی است که فقط ما به دو بخش کاملا  متفاوت آن اشاره کردیم.از جمله مسئله ی ایمیل های کلینتون در این اواخر باعث شد که آرا زیادی از کلینتون بریزد.یا میتوان به آراء متخاصم بسیاری از آمریکاییان اشاره کرد که با وجود مخالفت با اندیشه های ترامپ به وی رای خواهند داد، چون هدفشان ایجاد تغییر در جامعه است.یا میتوان به این اشاره کرد که مردم آمریکا کلینتون و خانواده اش را آزموده بودند در نتیجه به دنبال فرد جدیدی با افکار جدید بودند.و ابعاد دیگر که در راین تحلیل کوتاه به همه آنها نمیتوان اشاره کرد..

مسعود وزینی - تحلیل گر مسائل سیاسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۱
مسعود وزینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی