کلاه و قلم

قلمی که از کلاه برآید هیچ وقت از یاد ها نمی رود(به یاد علی وزینی)

کلاه و قلم

قلمی که از کلاه برآید هیچ وقت از یاد ها نمی رود(به یاد علی وزینی)

چراغ برجام

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷ ق.ظ

چراغ برجام کم سو شده اما  همچنان روشن است

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در شهر وین صورت گرفت.

مذاکرات طولانی مدت میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر 2013 آغاز شد.
بر اساس متن توافق برجام، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل 15 سال کاهش خواهد داد.
همچنین بر اساس برجام، ایران غنی سازی بیش از 3,67 درصد را متوقف کرده و هیچ تاسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت.
علاوه بر محدودیت هایی در بخش های فنی و هسته ای تاسیسات هسته ای کشورمان، به منظور بررسی، نظارت و تایید اعمال این محدودیت ها از سوی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات هسته ای کشورمان دسترسی منظم خواهد داشت.
بر اساس برجام و در ازای اجرای تمامی این تعهدات، ایران از ذیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج خواهد شد.

ایران به تعهدات خود عمل کرد اما طرف بد عهد ما آمریکا دو روز از اجرای برجام نگذشته بود که در تاریخ 27 دی 94 اقدام به تحریم جدید علیه ملت بزرگ ایران کرد..روند تصویب ادامه تحریم ها علیع ایران تا امروز وجود داشت که از جمله آنها تحریم یازده شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی و همچنین قانون موسوم به ویزا که هر فردی از تجار گرفته تا افراد دیگر بعد از سفر به 4 کشور ایران وعراق ، سودان وسوریه ، ملزم به دریافت روادید برای ورود به کشور آمریکا هستند.تا امروز که بد عهدی آمریکا به اوج خود رسیده و چراغ برجام را کم سو کرده است.ادامه قانون داماتو (تحریم های ایران) است که به تصویب مجلس نمایندگان و با اکثریت آرا به تصویب مجلس  سنا رسید و فقط امضای رییس جمهور آمریکا مانده است.این اقدام دولت ایالات متحده با واکنش تند صریح مقامات بلند پایه کشورمان روبرو شده است. اولین واکنش صریح رهبر فرزانه انقلاب انجام دادند در تاریخ، سوم آذرماه در دیدار با بسیجیان در واکنش به تمدید تحریم‌ها توسط مجلس کنگره، عنوان کرده بودند:« اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد».وهچنین به تبع رهبری سران قوا و وزیر خارجه و نمایندگان موضع صریح و انقلابی گرفتند و تصویب این قانون را نقض برجام شمردند.حال سوال این است که این پیان برجام است یا اینکه کم سو شدن نور برجام می باشد.با اتفقات اخیر و بدعهدی های دولت آمریکا که رهبر بزرگ انقلاب بار ها به مسئولین هشدار داده بود ، برجام تضعیف شده است اما ازبین نرفته است. تعهد ما فقط به آمریکا نیست ما به کشورهای اروپایی و چین و روسیه و کشور های تابعه آنها هم تعهد دادیم در نتیجه نمی توان با اقدام آمریکا بصورت یک جانبه از برجام خارج بشیم این اقدام بسیار نسنجیده است چون بعد از برجام بود صادرات نفت بعنوان شریان اصلی اقتصاد ما رو به بهبود رفت .به راحتی نمی توان از این موضوع گذشت.از طرف دیگر با قدرت رسانه ای دولت آمریکا ما را نقض کننده برجام معرفی می کنند و به روند ایران هراسی خود شدت بیشتری می بخشند تا بتوانند ایران را منزوی کنند.در مقابل اقدام آمریکا باید یک واکنش در خور و سنجیده و عاقلانه صورت گیرد.در نتیجه میتوان گفت قریب به گذشت یک سال از اجرای برجام با وجود عهد شکنی های آمریکا چراغ برجام هنوز روشن است اما در حال حاضر کم سو شده است.

مسعود وزینی کارشناس سیاسی

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۷
مسعود وزینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی